HAVEP werkkleding, steeds meer maatwerk

Het Nederlandse kledingmerk HAVEP is prominent aanwezig in uiteenlopende sectoren als de bouw, de horeca, de industrie, weg- en waterbouw, de zorg en andere bedrijfstakken. In al deze branches gelden specifieke eisen en wettelijke normen, en de kracht van HAVEP schuilt vooral in de afstemming van kledinglijnen op de behoeften van de afzonderlijke klanten. Nieuwe producten worden in samenwerking met de afnemers ontwikkelden de mogelijkheid om bijvoorbeeld huisstijlelementen te verwerken in bedrijfskleding, wordt al bij kleine aantallen aangeboden. Naast functionele eigenschappen en conformiteit aan de normen, besteedt HAVEP ook veel aandacht aan het uiterlijk van de kleding.

150 jaar traditie

Fabrikant van HAVEP werkkleding is de Koninklijke Van Puijenbroek Textiel in het Brabantse Goirle. De titel ‘Koninklijke’ werd het bedrijf bij het 150-jarig bestaan in 2015 verleend.

Oprichter en naamgever Hendrik van Puijenbroek startte in 1865 met het weven van stoffen, een paar honderd meter van de huidige locatie. In de jaren ’30 van de vorige eeuw begon het familiebedrijf daarnaast ook kleding te maken en het personeelsbestand groeide tot 1.200, een aantal dat sindsdien nooit meer werd overtroffen.

Kragen voor Canadezen

In de Tweede Wereldoorlog kwam de productie stil te liggen en de toekomst zag er somber uit voor Van Puijenbroek. Dat het bedrijf na de oorlog een opstart kon maken, dankt het aan een grote order van het Canadese leger. De Canadese militairen droegen in de oorlog hemden zonder kragen. Die moesten er opgezet worden, zodat ze netjes naar huis konden. In Goirle werden de lange slippen van de hemden afgehaald om er kragen van te maken.

Internationalisering

Zoals veel kledingfabrikanten, verplaatste Van Puijenbroek in de zestiger en zeventiger jaren een deel van zijn productie naar lagelonenlanden. Het bedrijf opende ateliers in Macedonië en Tunesië. Het atelier in Macedonië werd in 2014 door de Fair Wear Foundation beoordeeld als een voorbeeld voor de confectie-industrie.

You’ll never work alone

Samenwerking staat aan de basis van de bedrijfsfilosofie van HAVEP, een filosofie die wordt samengevat in de slogan: ‘You’ll never work alone’. Deze knipoog naar de beroemde Rodgers en Hammerstein song en Liverpool clublied ‘You’ll never walk alone’, inspireerde de reclamemensen van HAVEP tot een eigen uitvoering.

  • WordPress
  • Google Plus
  • Facebook

Stuur een antwoord

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *